
Afbeelding 1
De functie van een smoorspoel is, om hoogfrequente stoorsignalen tegen
te houden, zoals bijvoorbeeld in televisies, radio's en mobiele
telefoons e.d. Ook worden ze gebruikt voor laagfrequente filtering,
zoals bij scheidingsfilters voor luidsprekers.
Ook in modeltreinen worden smoorspoelen toegepast (zie afbeelding 1). De
smoorspoelen reduceren de stroom niet noemenswaardig. Daarvoor is de
gelijkstroomweerstand veel te klein. Ze dienen hier voor het ontstoren
van de motor, zodat stoorpulsen die ontstaan door het vonken van de
collector, niet naar de buitenwereld doordringen. In de meeste locs
zitten dergelijke spoeltjes. Hier worden ze per paar toegepast.
Op de foto ziet u de 'klassieke' onstoring, met parallel aan de
motoraansluitingen (de koolborstels) een condensator, en twee spoelen
tussen de beide motoraansluitingen en de stroomafnemers. De meeste
smoorspoelen zijn duidelijk als spoelen herkenbaar, maar op de
afbeelding zien ze er uit als weerstanden. Aan de hand van de
kleurringen kunnen we zien dat de waarde 100 eenheden is (bruin-zwart-bruin).
Die heten niet ohm, maar microhenry (μH). Hier hebben de spoelen dus een
waarde van 100 μ;H. Houdt u er maar eens een weerstandsmeter tegen, dan
zult u zien dat de weerstand veel minder is dan 100 ohm, waarschijnlijk
zelfs minder dan één ohm. De smoorspoelen dienen dus samen met de
condensator (dat blauwe knobbeltje) voor de ontstoring.
Bij het aansluiten van een locdecoder op de ontstoorschakeling, dient de
condensator over de koolborstels verwijderd te worden. De reden hiervoor
is, dat de condensator de hoge frequenties van de motorregeling
kortsluit, waardoor de motorregeling niet goed werkt (en de decoder
slecht af te regelen is). De smoorspoelen kunnen aanwezig blijven,
tenzij de decoderfabrikant aangeeft dat die ook verwijderd moeten
worden.